Detail klíčů a ruky podepisující úvěrovou smlouvu

Uběhly již tři roky od doby, kdy se v ČR zavedlo povinné licencování poskytovatelů úvěrů, což přineslo zpřísnění pravidel a omezení pokut. Češi přesto zůstávají při braní půjček obezřetní a pečlivě zkoumají smluvní podmínky.

Z výsledků nedávného průzkumu společnosti Cofidis vyplývá, že 7 z 10 lidí věnuje smlouvě alespoň hodinu času. Celkem 85 % dotázaných pak uvádí, že porozumělo obsahu úvěrové smlouvy. Skoro polovina z 525 respondentů průzkumu by však uvítala zvýraznění klíčových pasáží smluv, což by čtení zpřehlednilo a usnadnilo porozumění textu.

Špatných služeb ubylo, opatrnost zůstává

Letos v červnu uběhly již tři roky od okamžiku, kdy Česká národní banka (ČNB) udělila licenci pro poskytování spotřebitelských úvěrů pouze vybraným společnostem. Aktuálně může tuto činnost provádět pouze 85 nebankovních subjektů, což je markantní pokles oproti původnímu počtu téměř šedesáti tisíc.

V důsledku kroků ČNB stoupla kvalita služeb na trhu.  Opatření přinesla větší ochranu spotřebitelů a výrazně omezila riziko takzvaných predátorských půjček.

Přestože firmy procházejí přísným licencováním, zájemci o úvěr při pročítání úvěrových smluv stále postupuje opatrně. 70 % jedinců věnuje čtení smlouvy alespoň hodinu a téměř pětina lidí si na to dokonce vyhradí den a více času.

A není divu. I když se trh díky licencování od ČNB výrazně vyčistil, stále existují obrovské rozdíly mezi různými úvěrovými společnostmi, což dokazuje pravidelně také Index odpovědného úvěrování organizace Člověk v tísni. Rozdíly přitom nejsou patrné pouze v cenách, ale také v postoji ke klientům. Nejnovější výzkum například odhalil, že ceny úvěrů se mohou lišit až desetinásobně. Letošní studie také poprvé zohlednila „první půjčku zdarma“, kterou často nabízejí společnosti, jejichž roční úrokové sazby se vyšplhaly až nad 300 procent.

Přesto stále existuje skupina lidí (necelá třetina dotázaných), která úvěrovým smlouvám věnuje minimální pozornost – a dokumenty čte pět minut nebo je dokonce neprochází vůbec. Jen necelá čtvrtina respondentů prohlašuje, že vždy čte celou smlouvu. 

„Pokud se zájemce o půjčku rozhodne věnovat studiu úvěrové smlouvy minimum času, měl by se o to více zaměřit právě na nezávislé recenze a hodnocení jednotlivých úvěrových společností,“ upozorňuje v tiskové zprávě Milan Bouda, marketingový ředitel společnosti Cofidis.

Smlouvám lidé rozumí

Češi podle průzkumu nemívají problémy s pochopením smluvních podmínek. 85 % dotázaných uvádí, že podmínkám uvedeným ve smlouvě rozumí, třetina z nich dokonce tvrdí, že podmínky naprosto chápe.

I tak by lidé uvítali některé úpravy smluv pro lepší orientaci. 47 % respondentů by ocenilo zvýraznění klíčových pasáží v textu smlouvy, 36 % lidí by pomohlo méně odborných výrazů v dokumentu, téměř čtvrtina by byla vděčná za větší písmo. Jen méně než desetina dotázaných by měla zájem o doplnění obrázků, infografik nebo audiovizuálních prvků.

„Na přehlednosti a transparentnosti smluv kvalitní úvěrové společnosti neustále pracují. My jsme v poslední době například veškeré zákonem požadované informace ze Všeobecných obchodních podmínek přesunuli přímo do úvěrové smlouvy. Klient tak nalezne veškeré potřebné informace v jedné smlouvě,“ dodává závěrem Bouda.