Česká spořitelna mění vzhled a cílí na finanční zdraví klientů: mrakodrap.

Česká spořitelna představila začátkem ledna nové logo. Od předchozích se liší tím, že místo modrých a červených písmen využívá bílé písmo umístěné v barevném poli. Současné logo je již čtvrté od roku 1989 a symbolizuje změnu přístupu, kterou banka přináší spolu s novým vizuálem.

Hlavním cílem České spořitelny bude nově pomoci svým klientům získat finanční zdraví. Plánuje je proto vzdělávat ve správném nakládání s penězi.

I nadále bude samozřejmě nabízet i své tradiční produkty.

Spořitelna chce zvýšit finanční gramotnost

Česká spořitelna vznikla před více než 200 lety s vizí snížit sociální napětí a zvýšit prosperitu jednotlivců i celé společnosti. Tuto vizi považuje generální ředitel České spořitelny Tomáš Salomon za stále aktuální. I v současné době totiž trápí společnost hluboké socioekonomické bariéry a hrozí narušení sociálního smíru.

Polovina klientů banky aktuálně hospodaří s téměř nulovou rezervou a jen každý druhý si šetří na stáří. Proto Česká spořitelna vnímá správné finanční návyky a finanční zdraví klientů jako klíčovou podmínku prosperity nejen pro banku, ale i pro celé Česko.

Z toho důvodu také letos v lednu spustila kampaň „Jsme první, kdo se stará o vaše finanční zdraví“. V ní se zavazuje, že své klienty začne vzdělávat v oblasti zdravých finančních návyků.

Kampaň se zaměřuje nejen na fyzické osoby, ale také na firmy, které mohou získat užitečné znalosti pro správu svých financí.

Spořitelna věří, že tímto způsobem přispěje ke zlepšení finanční situace svých klientů.

Rezerva, penzijko a investice pro všechny

Česká spořitelna si na příští tři roky stanovila několik ambiciózních cílů. Do konce roku 2025 chce:

  • Pomoci všem svým klientům s vytvořením finanční rezervy, která pokryje jejich nenadálé výdaje.
  • Pomoci jednomu milionu klientů s plánováním rezerv na důchod.
  • Zpřístupnit kvalitní finanční vzdělávání všem dětem v České republice.
  • Poskytnout českým firmám 50 miliard Kč na zvýšení jejich konkurenceschopnosti a udržení pracovních míst.

Rezerva alespoň na měsíc? Jen u 60 % klientů

Podle interních dat České spořitelny má pouze 60 % z jejích klientů – tedy zhruba 1,2 milionu lidí – finanční rezervu alespoň na jeden měsíc. Cílem spořitelny je zajistit, aby tuto rezervu měli všichni její klienti. A dokázali se tak vypořádat s nečekaným výpadkem příjmu.

Podobná situace je i v oblasti spoření na důchod, kde má pouze polovina klientů penzijní spoření nebo jinou formu investic. Česká spořitelna se proto zavázala, že do konce roku 2025 budou penzijní nebo investiční produkty k dispozici pro všechny primární klienty.

Kromě toho chce rozšířit svůj program finančního vzdělávání „Abeceda peněz“, který poskytuje prostřednictvím Nadace České spořitelny ve 20 % základních škol v ČR. Digitální a inovativní verzi tohoto programu chce poskytnout všem školám v České republice.

V oblasti firemních klientů se spořitelna soustředí na podporu společností s potenciálem a touhou uspět na zahraničních trzích. Tyto firmy dostanou k dispozici úvěry ve výši 50 miliard Kč, které mohou využít na investice do automatizace, udržitelnosti a inovací. Spořitelna je navíc zvýhodní jak cenově, tak při posuzování úvěrového rizika.

Zlepšit finanční zdraví pomáhá i aplikace

Se zlepšením finančního zdraví klientů pomůžou jejich bankovní poradci. Nově totiž mají k dispozici aplikaci, do které zadávají informace pro šest nastavených indikátorů vašeho finančního zdraví.

Aby zjistili, jak na tom jste, musí do aplikace vložit informace z následujících oblastí:

  1. Přehled o rozpočtu – tedy zda sledujete své výdaje a máte dostatečné prostředky na měsíc.
  2. Krátkodobá rezerva – tedy zda máte krátkodobou rezervu po pokrytí nenadálých výdajů.
  3. Dlouhodobá rezerva a zajištění na stáří – jestli si odkládáte na stáří a optimalizujete zhodnocení volných prostředků.
  4. Kontrola splátek – zda vaše splátky nadměrně nezatěžují rozpočet.
  5. Správně zajištěné bydlení – zda máte správně zajištěné bydlení a náklady na něj jsou pod kontrolou.
  6. Ochrana sebe, rodiny a majetku – tedy jestli máte vzhledem ke své životní situaci vhodně pojištěné sebe a svůj majetek.

Poté aplikace vyhodnotí, jakým způsobem má s vámi bankovní poradce vést rozhovor a na co se zaměřit.

Další pomoc: slevy na nákupy

V uplynulém roce spořitelna nabízela svým klientům štědré odměny prostřednictvím slevového programu Moneyback, který prezentovala jako pomoc v době vysoké inflace a drahých energií. Například v prosinci tak mohli klienti získat 20% cashback (max. 750 Kč) za platbu kartou v obchodech Albert, Rohlík a Košík.

V srpnu zase měli k dispozici 15% slevu na nákupy v obchodech Globus a Albert.

V současnosti je nabídka slevového programu dostupná u více než 100 obchodů.

Novinky budou na pobočkách i v aplikaci

Spořitelna se na podporu finančního zdraví klientů zaměřuje i pomocí speciálních výhod a motivačních řešení. Například vysoké úroky na spořicích účtech podmiňuje pravidelnými investicemi. Díky tomu se podařilo zvýšit počet klientů, kteří takto šetří na stáří.

V budoucnu plánuje spořitelna přidat další veřejné závazky týkající se finančního zdraví, například v oblasti dostupného bydlení nebo úvěrování. Nové služby chce klientům nabízet na pobočkách i v digitálním bankovnictví George. „Letos chceme výrazně rozšířit paletu motivačních řešení a nabídnout je klientům jak na pobočkách, tak i v našem digitálním bankovnictví George,“ říká vedoucí strategie finančního zdraví v České spořitelně Monika Hrubá.