Vozidla, která se pohybují po českých silnicích, jsou povinna mít platnou technickou kontrolu (STK). Vyjetí s vozidlem, které nemá platnou STK, na veřejnou komunikaci, vás vystavuje riziku postihu. Můžete také nést finanční náklady za případnou nehodu – a to i při sjednaném povinném ručení.
Bez platné technické kontroly nevyjíždějte
Technickou prohlídku byste měli řešit před uplynutím platnosti. Pokud dojde k propadnutí STK, není vhodné vyjíždět s vozidlem na silnici. Místo toho je lepší nechat vozidlo odvézt odtahovou službou, i když jste přesvědčeni o bezchybném technickém stavu vašeho vozidla. Jízda bez platné STK teoreticky může vést „jen” k malé pokutě, nicméně není vhodné se na to spoléhat. Propadlá technická kontrola totiž může být spojena s dalšími komplikacemi, které by vás mohly nemile překvapit.
Jaké jsou důsledky propadlé technické kontroly?
Pokud policie při dopravní kontrole zjistí, že máte propadlou STK, může situaci řešit hned několika způsoby:
- Pokud je váš automobil v dobrém technickém stavu, může vám hrozit pokuta až do výše 2 000 Kč (případně až 2 500 Kč ve správním řízení). Hodně záleží na úsudku konkrétního policisty, který může brát v úvahu délku platnosti propadlé STK a celkový technický stav vozidla. Mnohdy se vysoké pokutě vyhnete – a odnesete si jen nižší pokutu v rámci několika sta korun.
- Jiná situace ovšem nastává, pokud je vaše vozidlo ve velmi špatném technickém stavu a představuje riziko pro vás i ostatní účastníky silničního provozu. V takovém případě jde o závažný přestupek, a pokuta tedy bude výrazně vyšší. Aktuálně jde o sankci ve výši 5 000 Kč až 10 000 Kč, kterou nelze zaplatit na místě – vše je nutné projednat ve správním řízení. Za jízdu s takovým vozidlem vás policisté „ocení” pěti body k vašemu bodovému kontu a hrozí vám dokonce zákaz řízení na dobu 6 až 12 měsíců. Po provedené silniční kontrole navíc s vozidlem nesmíte pokračovat v jízdě, a musíte si jej nechat odtáhnout.
Jak často se technická kontrola provádí?
Osobní automobily musí absolvovat technickou kontrolu každé dva roky. Existuje však výjimka pro nová vozidla, která musí podstoupit první kontrolu až po čtyřech letech provozu.
Platnost STK podle druhu vozidla:
- Osobní automobily: 2 roky
- Nákladní automobily nad 3,5 tuny: 1 rok
- Nákladní automobily do 3,5 tuny: 2 roky
- Autobusy: 1 rok
- Motorky: 4 roky
- Přívěsy nad 3,5 tuny a návěsy: 1 rok
- Brzděné přívěsy do 3,5 tuny: 2 roky
- Nebrzděné přívěsy do 750 kg: 4 roky
- Vozidla taxislužeb, ambulance, hasičů a policie: 1 rok
- Traktory: 4 roky
- Přívěsy a návěsy k traktorům: 4 roky
Vliv prošlé technické kontroly na pojištění
V případě, že vozidlo bez platné technické kontroly způsobí nehodu, může pojišťovna odmítnout uhradit škodu z důvodu porušení smluvních podmínek. Odpovědným za úhradu vzniklé škody se pak stává majitel vozidla. Většina pojišťoven však naštěstí v tomto ohledu nebývá příliš přísná – prošlá technická kontrola sama o sobě tedy automaticky nutně neznamená neproplacení škody. Vozidlo však musí být technicky v pořádku.
Některé pojišťovny jsou ochotny uhradit škodu, pokud vozidlo bylo v dobrém technickém stavu a nehoda nebyla způsobena jeho nevyhovujícím technickým stavem. Není to ovšem automatické. Některé naopak platnost technické neřeší vůbec, pokud není auto nezpůsobilé.
Jestliže se vám ale stane nezaviněná nehoda, která skončí totální škodou, dostanete od pojišťovny nižší kompenzaci. Vozidlo bez platné technické prohlídky má totiž sníženou tabulkovou hodnotu. V ostatních případech by neplatná technická kontrola neměla mít na výši vyplacené náhrady vliv.