Matka se dvěma dětmi sleduje film na tabletu

Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) zahájilo novou éru žádostí o sociální podporu. Nově je můžete podat online, a to prostřednictvím Klientské zóny JENDA. Online žádost je nyní k dispozici pro všechny rodiče bez ohledu na to, zda jsou zaměstnanci nebo OSVČ.

Tento krok je součástí širšího plánu MPSV na kompletní digitalizaci státní sociální podpory. Úřad práce ČR směřuje k modernizaci své struktury, což klientům přinese kvalitnější služby. Transformace pomůže nejen žadatelům, ale i samotnému úřadu.

Klientská zóna usnadní administrativu

JENDA Klientská zóna umožňuje snadné a bezobslužné řešení žádostí o dávky. Spuštěna byla již loni, zpočátku umožňovala lidem hlavně žádat o jednorázový příspěvek na dítě ve výši 5 000 korun. K tomuto účelu ji využily stovky tisíc lidí.

Nyní se tato digitální platforma rozšířila o další důležitou službu – zmiňované žádosti o rodičovský příspěvek. JENDA Klientská zóna umožňuje podat novou žádost nebo požádat o úpravu výše příspěvku. Vše probíhá za pomoci intuitivního dynamického průvodce, což zjednodušuje celý proces.

Rodičovský příspěvek aktuálně tvoří 63 % celkového objemu státní sociální podpory, jde tedy o významnou součást agendy úřadů. MPSV nyní proces žádosti o tuto formu pomoci výrazně zjednodušilo. Cílem bylo maximalizovat intuitivnost, proto se tvůrci snažili minimalizovat opakované vyplňování údajů, které jsou již ve státní evidenci. Celý proces klienti zvládnou během několika minut z pohodlí domova a mohou průběžně sledovat stav vyhodnocení své žádosti.

Online zažádáte i o další dávky

Ministerstvo práce a sociálních věcí prohlásilo, že nyní patří k průkopníkům v oblasti digitalizace ve státní správě.

Tímto směrem hodlá postupovat i nadále. V plánu je tak postupná expanze online žádostí v Klientské zóně JENDA o další dávky. Po rodičovském příspěvku půjde o příspěvek na dítě a příspěvek na bydlení. Plánovaná transformace této agendy do nového elektronického prostředí by měla být dokončena ještě během tohoto roku.

Podle ministra Jurečky úřad práce provedl změny v procesu podání, zpracování a vyhodnocení žádostí a konečně opouští éru ‚tužka a papír‘. Je zřejmé, že klienti projevují zájem o moderní přístup a oceňují ho. Statistiky jasně ukazují, že se úřadům podařilo výrazně zkrátit dobu zpracování žádostí, a to dokonce i na pracovištích s největším vytížením. Nyní tak dodržují zákonné lhůty, často vše řeší i podstatně rychlejším tempem.

Koncept „Jeden Úřad“ je klíčovou součástí transformace Úřadu práce ČR. Má za cíl efektivně rozložit pracovní zátěž a optimalizovat kapacity jednotlivých pracovišť. Postupná automatizace procesů navíc uvolňuje více prostoru pro poskytování poradenství, které úřad nabízí klientům. „Tím se mění i charakter práce pro zaměstnance, které chceme lépe motivovat. V rámci restrukturalizace jsme se také zaměřili na rovnováhu mezi jednotlivými kraji v jednotlivých agendách. Na základě toho plánujeme zeštíhlení některých pozic, které však klienti nepocítí. Zaměstnancům, kterých se toto opatření týká, nabízíme volné pozice skrze všechny agendy ÚP. Cílem tedy není snížení počtu zaměstnanců, ale jejich efektivní využití na místech, kde kvalitní lidi potřebujeme,” vysvětlil vrchní ředitel sekce informačních technologií MPSV a pověřený generální ředitel Úřadu práce, Karel Trpkoš.