Hromádka platebních karet

Česká spořitelna omezuje spolupráci s karetní asociací Mastercard a začíná nabízet více platebních karet od konkurenční značky Visa. Ukončení spolupráce s Mastercard se dotkne více než půl milionu karet před koncem jejich platnosti. Změna zasáhne na 360 tisíc klientů spořitelny.

Česká spořitelna je v současnosti společností s největším počtem vydávaných karet v Česku. Její logo je spjaté s celkem 3,4 miliony karet. Používání karet od několika karetních asociací je náročné z hlediska technologických implementací i různých programů pro klienty.

Banka se proto rozhodla sjednotit svůj systém platebních karet a poskytnout klientům jednodušší a lepší služby s více kartami od jednoho vydavatele. Pro klienty, kteří využívají karty od Mastercard, bude banka nabízet rychlou a bezplatnou výměnu jejich karet za nové karty Visa.

Změna proběhne do konce roku

Klienti, kteří v současnosti vlastní kartu Mastercard Standard nebo Kreditní kartu MC, budou moci s těmito kartami platit až do konce srpna 2023. Česká spořitelna nové karty pošle do konce července. U ostatních karet Mastercard může být převod pomalejší a potrvá až do konce roku.

Banka zaručuje, že při výměně karty zůstanou nastavení limitů pro platby a výběry z bankomatu, PIN a typ karty stejné jako u stávající karty. Všechna pojištění, která jsou na stávající kartu navázaná, budou fungovat bez jakýchkoliv změn. Klienti uvidí předchozí historii plateb v elektronickém bankovnictví.

Dojde však ke změně čísla karty, doby její platnosti a bezpečnostního kódu (označovaném jako CVC u karet Mastercard a CVV u Visa). Klienti by neměli zapomenout tyto údaje aktualizovat u poskytovatelů služeb, které mají navázané na kartu, jako je například Netflix, Amazon, HBO a podobně.

Česká spořitelna umožňuje klientům změnu odmítnout , ale je nutné o tom banku informovat do 30. června buď na pobočce, nebo prostřednictvím bankéře. Při odmítnutí změny jim ovšem karta Mastercard časem přestane platit.

Mastercard v Česku oslabuje

Michal Čarný, šéf společnosti Mastercard pro Česko a Slovensko, potvrdil, že se jedná o obchodní rozhodnutí České spořitelny, které bylo přijato začátkem letošního roku. Přestože je podobná situace v bankovním sektoru obvyklá, spořitelna se rozhodla pro neobvykle rychlé přechodové období, což je méně časté. Připomněl případ UniCredit Bank, která postupovala podobně před několika lety.  Mastercard však věří, že si i přes toto rozhodnutí udrží silnou pozici na českém trhu. Podobné kroky ze strany jiných bank se zatím nepředpokládají.

Banky mají možnost samostatně rozhodovat o tom, jaké platební karty budou vydávat, protože klienti zpravidla nerozlišují mezi značkami Mastercard a Visa. Obě karty jsou prakticky stejné a dají se používat pro výběr hotovosti z bankomatu i platby v obchodech a na internetu. V rozhodování bank proto hrají roli zejména obchodní podmínky, které asociace nabízejí. Přestože se Mastercard v minulosti stal lídrem českého trhu díky své agresivnější cenové politice, v posledních letech jeho podíl na trhu klesá. Na 7,3 milionů karet Mastercard připadalo ke konci loňského roku 6,7 milionů karet Visa, uvádí statistika Sdružení pro bankovní karty.