Pohled na městskou oblohu s mrakodrapy

Na český trh vstupuje nová digitální banka: Inbank z Estonska. Specializuje se na spotřebitelské financování a funguje jako nízkonákladová instituce bez poboček. Její devizou je splátkový prodej a financování ekologických projektů, jako je například fotovoltaika.

Inbank plánuje v Česku do tří let prodat úvěry za 2,5 miliardy korun, což odpovídá 1% podílu na trhu spotřebitelského financování. V příštím roce spustí také výhodné spořicí účty pro své klienty.

Zaměřeno na úvěry

Inbank vidí největší příležitost ve financování ekologických projektů, jako jsou fotovoltaické instalace a tepelná čerpadla. Dále se zaměřuje na půjčky na automobily a jiné dopravní prostředky včetně elektrokol a skútrů.

A jak vypadá půjčka od Inbank v praxi? V reprezentativních příkladech banka na svém webu uvádí třeba úvěr na fotovoltaiku s RPSN ve výši 13,3 % (400 000 Kč se splatností na deset let) nebo úvěr na pořízení elektroniky s RPSN od 23 do 28,5 %.

Inbank také plánuje zrychlit schvalování úvěrů na nákupy u prodejců díky automatizovanému procesu. Pro posouzení úvěruschopnosti klienta využívá úvěrové registry a údaje z klientových účtů v jiných bankách, k nimž má se souhlasem klientů přístup díky bankovní identitě. Podle Víta Růžičky, ředitele české pobočky Inbank, by tak mělo rozhodnutí o poskytnutí úvěru trvat jen několik minut.

Klienti, kteří nemají bankovní identitu, budou mít k dispozici standardní schvalovací proces s použitím dokladu o příjmu a klasické osobní identifikace.

Klíč k úspěchu? Partnerství s prodejci

V rámci vstupu na tuzemský trh plánuje Inbank navázat partnerství s prodejci. Ze začátku se bude spoléhat na spolupráci s firmami, se kterými již má úspěšná partnerství v Polsku. Půjde například o firmu Columbus Energy, která právě rozšiřuje své působení i na český trh.

Postupně chce Inbank zprostředkovat nákup na splátky u širokého spektra prodejců. Plánuje toho dosáhnout zejména v oblasti prodeje nábytku, spotřební elektroniky a módy. V současné době Inbank jedná s mnoha potenciálními partnery, avšak zatím má uzavřené smlouvy pouze se třemi malými provozovateli e-shopů, jako například Autorské šperky. Cílem je postupně rozšiřovat spolupráci s prodejci a zajistit větší dostupnost finančních produktů Inbanku pro zákazníky z různých oborů.

I marketing banky spoléhá především na spolupracující prodejce v kamenných prodejnách a e-commerce, což jsou pro Inbank strategicky nejvýhodnější způsoby propagace.

Jaké budou další kroky?

Do budoucna má Inbank v plánu rozšířit svou nabídku o neúčelové úvěry, spořicí účty a termínové vklady, které slouží jako zdroj pro úvěrování v Česku. Předpokládá, že nabídku vkladových produktů spustí kolem poloviny roku 2023 a hodlá zajistit atraktivní úročení, aby patřily mezi nejlepší na českém trhu. Vedení banky podle Víta Růžičky plánuje tímto způsobem posílit své postavení na trhu s finančními produkty.

Inbank naopak nemá v úmyslu zavádět běžné účty. Růžička zdůvodňuje, že oblast platebních služeb je v Česku velmi konkurenční a pro banku by představovala zavedení běžných účtů příliš velké investice.

Hello bank získala rivala

Inbank se, podobně jako konkurenční Hello bank (dřívější Cetelem), zaměřuje na různé typy financování ekologických projektů, automobilů a nákupů u prodejců s různým zbožím. I Hello bank se specializuje na tyto oblasti, a dokonce spolupracuje s Alzou a dalšími partnery.

Oba subjekty se zaměřují na digitální bankovnictví a cílí na poskytování různých finančních produktů. Panuje mezi nimi ovšem několik rozdílů. Inbank neplánuje mít pobočky a zaměřuje se především na spolupráci s prodejci, naproti tomu Hello bank otevřela pobočky v Praze, Brně a Ostravě, což jí umožňuje nabízet osobní služby klientům. Hello bank také postupně rozšiřuje svou nabídku – například o spoření a běžné účty – aby uspokojila potřeby a přání svých klientů.

Obě banky jsou však úspěšné ve svém odvětví a hledají způsoby, jak co nejlépe vyhovět potřebám a preferencím zákazníků, a to jak prostřednictvím inovativních digitálních služeb, tak i osobního přístupu na pobočkách a kioscích.

O Inbank

V roce 2015 získala Inbank bankovní licenci v Estonsku, což jí umožňuje provozovat bankovní činnost v různých zemích EU včetně Česka, bez toho, aby byla nutné získat licenci od České národní banky. V Česku funguje jako pobočka estonské Inbank od června letošního roku. Podobným způsobem u nás operuje například mBank nebo Citibank.

Inbank má pobočky také v několika dalších zemích EU, konkrétně v Lotyšsku, Litvě a Polsku. Vedení banky plánuje v průběhu příštího roku expanzi do dalšího státu EU. Akcie Inbanky jsou obchodovány na burze Nasdaq v Tallinnu, což odráží transparentní a veřejně obchodovatelný status společnosti. Banka si tímto způsobem zajišťuje finanční stabilitu a důvěru investorů.