Stříbrné logo ČSOB

ČSOB  od 1. listopadu mění cenu vybraných služeb. Například SMS ověření plateb v internetovém bankovnictví tak již nebude zdarma. Banka představila také nový ceník s dalšími úpravami, které se dotknou poplatků za služby na pobočkách, papírových výpisů, dotazů na zůstatek v cizím bankomatu a vkladů hotovosti prostřednictvím třetích osob.

Základní služby, vedení běžného účtu Plus konto nebo Poštovní účet i nadále zůstanou zdarma a bez jakýchkoli podmínek jako doposud. ČSOB, stejně jako ostatní banky, pokračuje ve zvyšování cen hlavně za papírové dokumenty a transakce prováděné na pobočkách.

Připlatíte si hlavně za listovní služby

Výrazné navýšení čeká ty, kteří si přejí obdržet PIN k platební kartě poštou. Poplatek za toto opatření stoupne z 90 Kč na 150 Kč, bez ohledu na to, zda jde o nové nebo opakované vydání PIN v tištěné podobě. I v tomto případě ovšem existuje bezplatná varianta služby – zobrazení PINu v elektronickém bankovnictví.

Od listopadu se zvýší také cena za měsíční výpis z účtu zaslaný klasickou poštou na 55 Kč z původní částky 45 Kč. Elektronický výpis zůstává nadále bezplatný.

Nově bude odchozí úhrada na pobočce České pošty, zadaná papírovým dokladem stát 90 Kč místo dosavadních 80 Kč. Stejně tak dojde ke zvýšení poplatku za zřízení trvalého příkazu nebo svolení k inkasu (včetně SIPO) na pobočce České pošty a také za jejich změny. Platební příkazy zadané kartou na poště u Osobního účtu budou nově stát 35 Kč (dříve 8 Kč). Tímto zdražením se Česká pošta snaží pokrýt náklady spojené s těmito bankovními operacemi – a také motivovat klienty k používání modernějších a méně nákladných bankovních kanálů.

Změny se dotknou i bankomatů

Vklad hotovosti na účet provedený třetí osobou (která není majitelem ani disponentem daného účtu), bude nově stát 250 Kč, což představuje nárůst o 75 Kč v porovnání s původní částkou 175 Kč.

Dotaz na zůstatek prostřednictvím cizího bankomatu se zvýší o pět korun na 35 korun (výjimku mají klienti s Premium Kontem a Premium kartou). Dotazy na zůstatek provedené v bankomatech ČSOB nadále zůstanou pro klienty zdarma. Tímto opatřením banka pravděpodobně motivuje klienty k používání vlastních bankomatů a snižuje náklady spojené s používáním bankomatů jiných bank.

Další novinka se týká poplatků za bankovní úschovu, která se nejčastěji využívá při úhradě kupní ceny nemovitosti. Poplatek za tuto službu zůstává v nezměněné výši 0,1 % z hodnoty transakce, minimální výše tohoto poplatku však vzroste na 13 000 Kč z dosavadních 7500 Kč.

Ověřovací SMS zdarma končí

Za autorizaci úhrady SMS klíčem a vstupním heslem bude nově účtován poplatek ve výši 2,50 Kč. Tímto krokem banka doufá, že podpoří přechod klientů k bezplatnému ověřování přes mobilní aplikaci Smart klíč.

Pro některé klienty však bude platit výjimka na základě věku. Klienti starší 65 let a překvapivě i nejmladší klienti do 18 let věku budou i nadále moci využívat potvrzovací SMS zdarma.

ČSOB rovněž zvýší ceny za zaslání informační SMS o pohybu na účtu. Zatím stojí tato služba 2 Kč za zprávu, od listopadu se však její cena zvýší na 2,50 Kč. Notifikace přes e-mail a mobilní aplikaci naštěstí zůstanou nadále bezplatné.

SMS zpoplatňují i ostatní banky

Banky stále více upřednostňují mobilní aplikace v chytrých telefonech, neboť tyto aplikace splňují požadavky na silnější ověření podle unijní směrnice PSD2 a zároveň nabízejí uživatelsky příjemnější prostředí. Notifikace v mobilní aplikaci navíc umožňují zaslat více informací ohledně toho, co klient potvrzuje.

Pro banky to přináší další výhodu v podobě snížených nákladů na zasílání potvrzujících SMS. Poplatek za SMS je tak jedním z kroků, které mají motivovat klienty k přechodu na mobilní aplikaci pro své bankovní operace.

Není tedy divu, že k tomuto kroku postupně přistupuje většina bank na trhu:

Česká spořitelna, největší česká banka (podle počtu klientů), zavedla poplatek ve výši 2,50 Kč za jednorázovou SMS od poloviny loňského roku. Tento poplatek se týká nejen autorizace platebních příkazů, ale také přihlášení do internetového bankovnictví nebo ověření online plateb kartou. Výjimku z poplatku mají pouze klienti starší 70 let. Potvrzení přes mobilní aplikaci George klíč zůstává nadále zdarma.

Moneta Money Bank začne zpoplatňovat SMS používané k potvrzení plateb nebo k přihlášení do internetového bankovnictví od letošního října. Každé zaslání mobilního klíče nově přijde na pět korun, což je změna oproti dřívějším bezplatným službám. Klienti nad 65 let pak obdrží výjimku a mohou nadále tuto službu využívat bezplatně.

Také UniCredit Bank zavedla speciální poplatky spojené s ověřováním prostřednictvím SMS. Za úvodní nastavení starého ověření bude účtován poplatek ve výši 200 Kč, a dále pak 1,50 Kč za každou odeslanou SMS. Stejně jako v mnoha jiných bankách, i zde mají klienti možnost bezplatně potvrzovat své transakce prostřednictvím mobilní aplikace (Smart klíč). Tímto krokem se banka pravděpodobně snaží podpořit klienty k využívání modernějších a bezpečnějších způsobů ověření, což zároveň snižuje náklady spojené s posíláním SMS ověření.

Raiffeisenbank se od září 2020 snažila urychlit přechod svých klientů na mobilní RB Klíč. Za každý měsíc, kdy si uživatel přihlásil na svůj účet a provedl nějakou operaci pomocí jednorázové SMS, banka účtovala paušální poplatek ve výši 19 korun. Po dvou letech se však banka rozhodla tento poplatek zrušit. Podle jejího vyjádření totiž ani zavedení poplatku nedokázalo přesvědčit zbývající klienty, kteří nadále preferovali SMS ověřování.

Mobilní bankovnictví v ČR

Vývoj mobilních bankovních aplikací se zaměřuje především na takzvané chytré telefony. Podle průzkumu Českého statistického úřadu používá tyto telefony 81 % obyvatel, zatímco tlačítkové telefony používá pouze 19 % populace. Podíl těch, kteří upřednostňují tlačítkové telefony, výrazně roste s věkem. Například ve věkové skupině od 55 do 64 let má tlačítkový telefon 20 % lidí, ve skupině od 65 do 74 let to činí již 47 % a v nejstarší skupině od 75 let dokonce 72 %.

Zavedením mobilního ověření a výjimek z poplatků za SMS se banky snaží přizpůsobit své služby a způsoby ověření potřebám různých skupin klientů.