Štos platebních karet, kterým dávají lidé přednost před platebními nálepkami.

Společnost Hello bank! již nevydává nové platební nálepky. Ty stávající je však možné využívat až do konce jejich vyznačené platnosti. V oznámení o změně smluvních podmínek banka vysvětluje, že většina jejich klientů místo platebních nálepek raději platí mobilem pomocí Apple Pay či Google Pay.

Zmínka o nálepce jako jednom z platebních prostředků sice zmizí z podmínek až od 10. května, v praxi však banka tuto možnost již nenabízí.

Platební nálepky jsou v současnosti k dispozici bez omezení pouze v jediné bance, a to v mBank.Mluvčí banky Kristýna Dolejšová uvedla, že zatím zrušení platebních nálepek neplánují, ale rozhodně tento krok v budoucnu nevylučují.

12 000 aktivních nálepek

Podle aktuálních údajů mBank, uživatelé využívají zhruba 12 000 aktivních nálepek, z toho 4 000 jsou vydané pro dětské nebo studentské účty. Přes tyto nálepky klienti mBank uskutečňuji transakce v hodnotě zhruba 20 milionů Kč měsíčně.

Air Bank nabízí novou nálepku pouze pro dětské účty. Dospělí klienti mohou při konci platnosti nálepky získat náhradní nálepku, ale noví klienti od 18 let již nálepku v Air Bank nezískají.

Klienti nálepky používali málo

Moneta Money Bank byla první, která ukončila vydávání a používání nálepek již v červenci 2019. Raiffeisenbank přestala vydávat nové nálepky od roku 2020 a ČSOB od listopadu téhož roku.

Česká spořitelna se přidala od ledna 2021. Podle čísel z léta 2020 totiž používali klienti České spořitelny nálepky jen zřídka.

Banka Creditas pak ukončila vydávání nových nálepek v lednu 2022.

Bezkontaktní platby již od roku 2011

V roce 2011 začala jako první v Česku experimentovat s bezkontaktními platbami pomocí technologie zvané PayPass společnost Citibank.

Tehdy byla tato technologie velmi inovativní. Umožňovala totiž bezkontaktní platby, což byl oproti klasickému vkládání platební karty do terminálu a zadávání PINu při každé platbě velký posun vpřed.

Krátce před červnem 2011 zavedla Citibank první bezkontaktní kartu v Česku. V té době ji však bylo možné používat pouze v zahraničí, neboť v tuzemsku nebyly dostupné odpovídající terminály.

Nálepky bývaly inovací

Od podzimu 2011 se situace začala měnit, když Česká spořitelna přišla s bezkontaktními kartami a terminály pro obchodníky, což umožnilo rychlejší rozšíření bezkontaktních plateb na trhu.

V době, kdy většina mobilů ještě neumožňovala bezkontaktní platby, byly platební nálepky zajímavou inovací, protože je bylo možné nalepit na telefon, klíče nebo jiné předměty, které lidé běžně nosí u sebe.

Někteří klienti je později používali také jako dodatečnou kartu, kterou nemuseli samostatně hlídat. To bylo užitečné například pro děti nebo jako alternativa pro platby v případě vybití telefonu.

A praktickým řešením byly také pro lidi, kteří nemají smartphone nebo platební aplikaci. Přesto některé banky, jako Komerční banka, Equa bank, Fio banka, UniCredit Bank nebo Sberbank, nikdy s vydáváním nálepek nezačaly.